Zasymuluj efekt fotografii w podczerwieni – Lightroom tutorial 9

Chcesz, żeby Twoje czarno-białe zdjęcia miały nietypowy charakter? Dowiedz się jak zasymulować efekt fotografii w podczerwieni!

Wierzę, że wszyscy słyszeliście o fotografii podczerwonej. Niestety, ta forma potrafi być dość droga, głownie z uwagi na konieczność zakupienia akcesoriów, a często również trwałej ingerencji w sprzęt. Jeśli jednak chcielibyście, by wasze pejzaże mogły czerpać z tego stylu, rzućcie okiem na dzisiejszy tutorial i dowiedzcie się jak zasymulować efekt podczerwieni! Jak zwykle na końcu znajdziecie gotowy do pobrania preset, a nawet dwa! Na dobry początek zajmiemy się czarno-białą wersją IR.

W pełnoprawnej czarno-białej fotografii podczerowonej najlepiej prezentuje się różnej maści roślinność i zbiorniki wodne. Chlorofil zawarty w liściach sprawia, że drzewa stają się białe (choć stopień wybielenia zależy od gatunku), a niebo przykuwa uwagę dzięki zestawieniu czerni z jasnymi chmurami. Zdecydowanie nie jest to pospolita wersja black and white, więc osobiście uważam, że naprawdę warto spróbować!

Na dobry początek zgasimy trochę biele i przyciemnimy cienie i czernie – trzy śmiałe ruchy w lewą stronę na suwakach Shadows, Whites i Blacks wystarczą nam na start. A skoro ma być nieco bardziej dramatycznie, to równie śmiało możemy przesunąć pasek Clarity oscylując wokół jego górnych wartości.

Drugi krok początkowo może wzbudzić wasze wątpliwości i pewnie nie chcielibyście, żeby ktokolwiek zobaczył ten etap. Poważnie, można się wystraszyć! Żeby biele na liściach i czernie na niebie miały szansę zaistnieć podbijamy zieloną tintę.

Zakładkę HSL pewnie już widywaliście. Dziś użyjemy jej bliźniaczej wersji, która stworzona została z myślą o czarno-białej fotografii. W tym celu klikamy opcję B&W. Teraz będzie nam stosunkowo łatwo kontrolować co dzieje się z naszą czarno-białą fotografią. Na początek gasimy czerwienie (bo nie miałyby prawa zaistnieć w świetle podczerwonym) i dość im bliskie pomarańczowe odcienie. Żółć, zieleń i błękit przesuwamy, w miarę możliwości blisko górnych wartości. Jeśli efekt wydaje się Wam zbyt krzykliwy, będziecie mogli je ciut zmniejszyć, jak tutaj. Aqua, magenta i fiolet z grubsza podzielą los czerwieni, bo przecież nieba docelowo mają być możliwie czarne. Dlaczego blue jeszcze nie dołączył do ekipy zaczernionych? Głównie po to, żeby na tym etapie pracy nie straszyć nas efektem!

Osobiście lubię większe wartości luminancji w postprodukcji, więc i tym razem nie mogłabym odpuścić tego etapu.

Wróćmy do kwestii niebieskości. Jeśli już teraz wrzucimy blue na najniższą wartość, to mamy się czego wystraszyć! Ale głowa do góry, zaraz będzie lepiej!

No dobra, niebo się nam coraz bardziej zaczernia, ale coś powinno wam tutaj jeszcze nie pasować. Co? No drzewa, przecież obiecywałam bielone liście! Spokojna głowa, 5 sekund i zaraz je zobaczycie! Wystarczy, że obniżymy temperaturę barwową do dolnych wartości. Ja dla podbicia efektu ciut jeszcze dozieleniłam titną.

Kontrast trochę nas tutaj jeszcze zaboli, więc zmniejszmy go, dla uprzyjemnienia odbioru całości. Co jak co, ta forma jest bardzo kontrastowa z natury, nawet obniżając wartość paska Contrast do minimum nie będziecie w stanie odebrać obrazowi tej cechy!

Jeśli obraz wydaje się Wam zbyt ciemny, możecie na paskach kolorów nieco zmniejszyć restrykcyjność naszych ustawień. Oto jak całość wyglądałaby, gdyby paski inne niż blue, green  i yellow zostawić w spokoju.

Jest zdecydowanie jaśniej, nawet drzewa zlokalizowane w odległych częściach kadru dają radę się wybielić, a budynkom nieco bliżej do ich naturanej czarno-białej formy. Ja osobiście miałam problem z decyzją, którą wersję wolę, więc dostaniecie presety dla obu tych wersji!

Klasycznie pozwolę sobie na małą demonstrację zastosowania presetów na innych przykładach.

  • Czego nie załatwi preset?

Oczywiście, „podczerwień” z postprodukcji może w pewnych warunkach w miarę imitować ten efekt, ale nie łudźmy się – nie zastąpi go w pełni. Fotografując w podczerwieni dosłownie rejestrujemy obraz niewidocznych dla ludzkiego oka, a tego poczucia magii nic nie zastąpi!

Pobierz “infrared-light-by-Eobrazy.zip” infrared-light-by-Eobrazy.zip – Pobrano 4 razy – 1 KB

Pobierz “infrared-dark-by-Eobrazy-1.zip” infrared-dark-by-Eobrazy-1.zip – Pobrano 4 razy – 1 KB

A co wy sądzicie o podczerwonej fotografii? Dajcie znać jeśli jesteście ciekawi porównania efektów presetu z pełnoprawną IR! Jeśli zechcielibyście gdzieś podzielić się efektami użycia presetu na swoich kadrach, docenię otagowanie źródła presetu #eobrazy!